Tips voor organisten die trompetten spelen in kerken

hauptwerk

Wanneer een nieuw orgel in een kerk wordt geïnstalleerd, wordt met veel dingen rekening gehouden, zoals de grootte, vorm, functie enzovoort. Maar een item dat vaak over het hoofd wordt gezien, is de orgelpijp – het hart van een orgel, het hart van kerkorgels trouwens. Je zou denken dat de klank van het orgel hetzelfde zou zijn als in een klaslokaal van een openbare school. Het gebeurt niet altijd zo.

Laten we eens kijken wat er gebeurt als kerkorgels te koop worden gekocht door professionele musici:

Er zijn verschillende redenen waarom sommige kerkorgelbouwers besluiten de bouw van hun hoofdorgel niet af te maken. De meest voor de hand liggende reden? Dat ze niet vast willen zitten aan een grote klus en een groot salaris. Enkele andere redenen houden verband met de financiën of de tijd die nodig is om een orgel van gemiddelde grootte te bouwen.

Dus, hoe gaat een professionele orgelbouwer om met deze problemen?

Nou, dat doen ze niet. Een goede orgelbouwer kent de beperkingen van zijn huidige budget en weet daarom welke toeters en bellen hij moet opnemen voor zijn hoofdorgel. Dat betekent dat hij, als hij voor zijn divisie gebruikte pijpen heeft gekocht, deze naadloos zal kunnen integreren met de rest van zijn kerk.

Hier is nog een voorbeeld van hoe te koop aangeboden pijporgels worden gemaakt. Stel je voor dat je een groot orgelkoor hebt en meer pijpen moet toevoegen om je muziek dynamischer te maken. Of misschien heb je de leiding over slechts één orgelsectie (of misschien een handvol orgels) en moet je verschillende harmonische tonen kunnen creëren. In beide gevallen weet u dat de geluiden die door elke orgelstop worden geproduceerd, in harmonie met de andere orgelstop moeten spelen. Wat u niet weet, is dat u, door de harmonieuze toon het dichtst bij de andere toon te plaatsen, de grootte van uw instrument (het pijporgel) kunt verkleinen zonder de schittering ervan te verminderen!

Pijporganisten weten wat goed klinkt en wat niet zo goed klinkt.

Deze kennis is handig omdat het de speler een voorsprong geeft als het gaat om het upgraden van zijn rangen! Zo worden koperen trompetten meestal gespeeld met g-sleutels die iets hoger zijn dan de lijnen op de ivoren toetsen. Overweeg nu om een paar stalen snarenpijpen toe te voegen aan je belangrijkste orgelranglijst en het middenbereik klinkt net als de g-sleutel. Dat komt omdat stalen snaren veel beter resoneren dan het koper. Dus door uw belangrijkste orgelpijporgels dichter bij de g-sleutel te plaatsen, kunt u uw koor of gemeente een breder scala aan tonen geven om van te genieten.

Natuurlijk zal het toevoegen van digitaal stopwerk aan de onderkant van de pijp ook de omvang van uw orgelstuk aanzienlijk vergroten. De digitale stop kan worden gemaakt van stalen of aluminium buizen met daaraan bevestigde staaldraden. Nogmaals, je kunt de toonhoogtes van de noten variëren zonder dat je verschillende vingerzettingcombinaties op je ivoren toetsen hoeft te spelen, omdat de digitale stop al het zware werk zal doen. Dus zelfs als je de digitale stop maar op één instrument gebruikt, zoals de cello, zul je een groot verschil in dynamiek opmerken bij het spelen van aanbiddingsliederen in je kerk.

Op deze website meer informatie: noorlanderorgels.com